söndag 9 mars 2014

Vi har förlovat oss! - Förlovningstårta

♥ ♥ ♥ Den 23 februari 2014 förlovade vi oss äntligen, efter att ha varit tillsammans i sju år. På förlovningsdagen gick vi till "vår" restaurang och åt, efteråt tog vi en promenad och bytte sedan ringar på "vår" plats med stadens finaste utsikt nedanför oss. Mycket fint var det. ♥ ♥ ♥

För att fira förlovningen hade jag bakat en tårta. En chokladtårta med dubbelnougatsfluff och chokladmousse. Den blev både saftig och god. Tyvärr hann jag inte färdigställa tårtan till själva förlovningsdagen eftersom vi hade en tid på restaurangen att passa. Vi åt istället tårtan och drack lite champagne till den dagen efter, som en extra dag att fira förlovningen på.

Jag valde att göra en tårta med enkel design. Rosa kavlingsmarsipan blandat med sugarpaste och med lite brun pastafärg i, så att det blev lite beige-rosa.



Spetsen är ätbar och gjord av märket Clairman Bowman, "pearl lace", i en form "Leaves" från Tricot decor. Det var första gången jag gjorde den här typen av genombruten ätbar spets, vilket ledde att det krävdes tre omförsök innan jag lyckades. Kanske var det blandingen av olika märken på själva smeten och formen som gjorde att det inte blev helt lyckat på första försöket, men det kan också ha varit att jag behövde lära mig hur lång torktiden skulle vara i just min ugn. Men det var för att jag hade läst den fina tårtbloggen Mycakes som jag till slut påminde mig om att Carola hade använt sprayfett, det fungerade utmärkt och gjorde att jag kunde få ut spetsen hel.


Sockerrosen är den största jag gjort och är gjord med individuella blomblad, fyra lager plus två lager med blomblad med wire i. Ringarna är våra förlovningsringar. Jag fullkomligt älskar min fina ring och kan inte låta bli att jämt titta på den. ♥



2 kommentarer:

  1. Hej jättefin tårta och grattis. Är lite nyfiken på spetsen hur den blev i koncistens (svår att dela tex) och smakar.
    /marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Tack så mycket!
      Jag brukar använda en väldigt vass kniv när jag skär upp mina tårtor, så då är det inga problem att skära igenom spetsen. Smakmässigt så har jag för mig att den inte smakade så mycket, påminde nog om oblat eller något. Personligen brukar jag låta bli att äta upp den sista sugarpasten på tårtbiten där dekorationen är, mest för att unvika äta så mycket sött. Hoppas mitt svar gav något.
      /Lyna

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...