söndag 12 oktober 2014

Vårt bröllop

Den 30 augusti 2014 gifte vi oss efter att varit tillsammans i sju år. Eftersom vi båda helst inte vill stå i centrum eller få uppmärksamhet valde vi att ha ett litet bröllop med den närmsta familjen och några få vänner.

Dagen började tidigt, kl 7.00 började min svägerska med att fixa mitt hår samtidigt som jag åt lite frukost. Kl 9.30 kom min duktiga sminktjej som jag blivit rekommenderad av en kompis. Runt kl 11.30 kom våra familjer.

Tröttmössan får hjälp att bli fin av två superduktiga tjejer

Sminket och håret drog ut lite på tiden, så det blev lite stressigt med lunch och teceremoni för min del och speciellt stackars svägerskas del då hon hade hjälpt hela familjen med håret att hon knappt hann fixa sig själv i ordning.

Vi hade alltså en kinesisk teceremoni som man har på kinesiska bröllop. Detta är brudparets sätt att visa sin tacksamhet gentemot föräldrarna. Föräldrarna dricker teet och räcker över ett rött kuvert med pengar och ofta även guldsmycken för att på så sätt önska brudparet lycka till.

Min mamma blev rörd till tårar, vilket gjorde att även jag blev rörd.

Familjen med min mamma och min brorsa med fru och tre barn,
På Jonas sida var det Jonas mamma, pappa med respektive samt
Jonas syster (bakom kameran) med kille.

Efter teceremonin var det dags att ta sig till Stockholms stadshus för att träffa vår fotograf för en liten fotosession innan det var dags för vigsel.

Väntan i Stadshuset innan vigseln

Vigseln - den "långa" versionen på ca tre minuter - var fin och vi fick lite tid att fota oss lite efter löftena.


Efter vigsel bar det iväg till Djurgården och Wärdshuset Ulla Winbladh med taxi mitt under några demonstrationer i city med avspärrade vägar och en liten skur med regn. När vi kom fram var vädret bra igen och vi kunde bli fotade på Djurgården av fotografen som hade suttit fast i trafiken pga situationen i city.

Wärdshuset Ulla Winbladh, byggd år 1897, var ursprungligen ett bageri,
Reinholds Ångbageri, som sedan blev ett konditori innan den blev en restaurang.

Kl 17.30 mottogs vi av alla våra vänner på Ulla Winbladh med såpbubblor, champagne och snittar.





Bröllopsmiddagen på Ulla Winbladh var helt fantastisk! Maten var otroligt god och personalen proffsig, lokalen var perfekt för oss. Ett separat inlägg kommer här om dukningen och pysslet runt omkring.


Förrätt: Sotad kalvfilé med friterad kalvbräss,
hasselnötscreme, stjälkselleri och örter
Varmrätt: Tournedos Rossini med anklever, madeirasky och tryffelpuré
Efterrätt: Ulla Winbladhs Glace au four med vanilj och hallon

Våra toastmasters var grymma och skötte allt helt galant och de var både roliga och proffsiga. Jonas pappa höll ett fint tal blandat med humor och Jonas lillasyster höll också ett roligt tal om hur hon fick besöka Jonas rum och titta på hans leksaker med händerna bakom ryggen när de var små. Mina kompisar Jenny, Jenny och Kayan sjöng ett fantastiskt kärleksmedley med egenskrivna texter som vi än idag går och sjunger på. Det bjöds på både ett gemensamt tal med alla gästerna och en gemensam sång. De visade också en film från min möhippa och ett bildspel från Jonas svensexa. Eftersom vi var så få blev det väldigt intimt och alla pratade med alla kändes det som.



Efter middagen var det tårta och fest. Mer om bröllopstårtan kommer i ett annat inlägg. Kvällen och natten avslutades på hotell Diplomat, där vi hade kostat på oss ett bröllopspaket med utsikt över vattnet vid Strandvägen. Helt otroligt lyxigt och fint var det. En once-in-a-lifetime-upplevelse!

Frukosten med champagne på hotellrummet
Vi kan inte vara mer nöjda med vårt bröllop. Även om vi från början hade tänkt att ha ett litet enkelt bröllop med en helt vanlig middag efteråt för att fira och det växte en aning till att bli lite mer "bröllopigt" så var det helt fantastiskt att få uppleva allt detta. Alla vänner, familjen - mycket glädje och kärlek!

2 kommentarer:

  1. Väldigt mycket grattis !!!!
    Synd på tårtan men den var så fin innan den smälte.
    Lunch någon dag kanske?

    /Ingemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! :)
      Ja, lunch nån dag vore trevligt!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...