måndag 10 december 2012

Födelsedag och Chokladprovning

Trots att jag har min tårthobby har jag inte bakat någon tårta till min egen födelsedag i år, och det är på grund av att jag helt enkelt inte har hunnit. Jag hade en annan tårta att göra förra veckan. Möjligtvis gör jag en tårta av den tårtbotten jag inte kunde använda till förra veckans tårta då jag råkade bryta sönder den när jag tog ur den ur formen. Jag har tagit ut tre rundlar av den, så det går att göra en minitårta lika stor som handflatan.

Däremot var jag och J på chokladprovning i tisdags då jag fyllde år. Datumet sammanföll då jag inte hade så många andra datum att välja mellan eftersom själva presentkortet på chokladprovning som jag fick som födelsedagspresent förra året var på väg att gå ut.

Chokladprovningen var riktigt bra. Det var på Small Islands Chocolates and Coffee som drivs av Duane Dove - Sveriges ende kakaoodlare. Han äger en kakaoodling på norra Tobago i Västindien och äger hela processen från odling, till skörd till processning av kakaobönorna till tillverkningen av den högkvalitativa chokladen som han låter tillverka i Frankrike. Resultatet blir en Single Estate Chocolate gjord på kakaobönsorten Trinitario.

Bild från tobagococoa.com
Hans beskrivning av choklad och hela processen av framställningen var väldigt intressant och kul att lyssna på. Man fick höra om allt från hur svårt det var att hitta arbetskraft till odlingen till problemen med de finsmakande papegojorna de har på plantaget, de som ger sig på de fina kakaofrukterna istället för de simpla bananerna som odlas för skuggans skull.

Kakaofrukter
Bild från http://sv.wikipedia.org/wiki/Choklad
Vi fick naturligtvis också provsmaka på ett antal chokladsorter av olika ursprung och känna de olika karaktärerna beroende på olika faktorer som till exempel kakaobönsort och rostning. Vissa chokladbitar var intressanta... och andra var väldigt goda. Bland favoriterna hamnade faktiskt Duanes choklad (utan att vi visste att det var hans choklad). Hur som helst slutade det med att vi gick därifrån med runt 1 kg choklad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...