lördag 27 oktober 2012

Veterinärtårta till Åsa

Den här veckan gjorde jag en tårta till Åsa som skulle sluta på sitt jobb som veterinär efter 7 år. Det blev en laktosfri chokladtårta med geisha-fluff. Utseendemässigt ville Åsa ha en tårta med djurmotiv och lite galnare jobbrelaterade motiv som till exempel operationverktyg och dylikt. Hon mailade mig ett antal bilder som vägledning, och bland dem hittade jag bilder på bland annat öronskabb(!) och en riskavfallsbehållare som hon tyckte skulle vara extra rolig att ha med. Etiketten på den var inte så viktig eftersom man skulle känna igen den på form och färg, och tur var väl det! Åsa ville även ha med texten "Världens finaste kollegor".

Veterinary cake

Jag valde att ge mig på några saker som jag trodde var görbara eftersom jag inte är så erfaren i modellering. En skalpell, en böjd sax av något slag, en termometer med en bra temperatur för hundar, ett stetoskop och en riskavfallsbehållare. Tassavtrycket på framsidan gjorde jag enligt djurklinikens logga och siluetterna runt omkring gjorde jag med hjälp av utstickare. Eftersom det skulle vara så många dekorationer på tårtan valde jag att bara använda några få enkla färger för att inte ge ett för rörigt intryck, jag vet dock inte om jag riktigt har lyckats med det.

Veterinärtårta

Tårtan skars upp med en skalpell och gjorde enligt Åsa succé och blev väldigt uppskattad. Så det var en oerhörd trevlig belöning att höra så fina ord. :) Som tack fick jag även några fina presenter av Åsa - en mönsterkavel med de sötaste fotavtrycken på och några fina utstickare.  Lycka till på nya jobbet och utbildningen Åsa!

Veterinärtårtan runt omkring

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...