söndag 25 augusti 2013

Sara och Alex bröllopstårta

För två veckor sedan, under min sista semestervecka, hade jag den stora äran att göra Sara och Alex bröllopstårta som skulle räcka till 90 personer. En tårta som skulle avspegla deras personlighet och intressen, prydas av blommorna de ska ha på bröllopet och gärna vara lite asymmetrisk, dessutom skulle deras fyra katter få vara med på tårtan plus hjärtat som det var på den här tårtan. Saras intresse är att cykla, hon har både cyklat Vätternrundan och är spinninginstruktör. Alex är musiker och har till exempel musikproduktionsbolaget Moonsplash Productions. Innehållet i tårtan blev ljusa tårtbotten fyllda med hallonmousse, hallonsylt och vit chokladfluff, spacklad med vit chokladsmörkräm.

Foto: Roberto
Jag hann inte ta några bilder på den helt färdigställda tårtan, utan det blev bara några bilder med tandpetare kvar. Tandpetarna är till för att hålla de tunga dekorationerna uppe medan det ätbara limmet/kristyren torkar. Så förutom de två bilderna nedan, så är det Roberto som har tagit alla bilder. Han är vän till brudparet och väldigt duktig på att fotografera, så det var han som hade uppdraget att fota bröllopet. 

Det är inte jättetydligt på bilderna kanske, men tanken var i alla fall att tårtan skulle vara "högerjusterad", så att dekorationerna skulle få plats, plus att det ger en cool effekt (men då måste man verkligen se den från sidan). När jag gjorde murgrönan, var det första gången jag arbetade med blomstertråd och blomstertejp. Det var inte lika knepigt som jag hade befarat, utan riktigt kul!

Tårta i storlekarna 30, 25, 20 och 15 cm i diameter, vardera ~11 cm hög.

Även om det var skoj att få göra tårtan, gick det inte det minsta smärtfritt. Det här var den störta tårtan jag nånsin gjort. Tårtan tog oerhört mycket tid att göra. Gerberan tog cirka 8 timmar att göra, men då gjorde jag 16 stycken, endast 8 kom med på tårtan. Dahliorna tog runt 8 timmar att göra fyra stycken, så de var riktigt tidskrävande, då jag gjorde blombladen en och en. Resten av tårtan, modellering av katterna, själva bakandet, göra fyllningen, göra smörkräm, spackla och täcka tog i princip en hel vecka med många sena kvällar eftersom det var för varmt för att jobba mitt på dagen. Sista natten sov jag bara en timme, den timmen sov jag för att det var en principsak.

En dahlia i socker. Alla blombladen utstansade och rullade en och en.

Sedan hjälpte det inte att det var så himla varmt och fuktigt här heller. Att täcka tårtan var nästan omöjligt, eftersom jag nästan inte kunde jobba med sugarpasten. Den klibbade, så det gick inte att köra så mycket med smoothern. Jag behövde knappt använda något ätbart lim för att sätta fast de svarta tangenterna eftersom tårtan började svettas sekunden efter att den kom ut ur kylen.

Det var även planerat att det skulle bli en till våning på tårtan, men jag fick helt enkelt inte till den. Tårtan skulle ut till Nåttarö (Stockholms södra skärgård) och det var meningen att tårtan skulle fraktas i två delar. Men när hela tårtan väl var monterad var det nästan omöjligt att ta av de två översta våningarna utan att förstöra tårtan, eftersom det var så klibbigt och våningarna satt fast vid varandra. Tårtan fick då fraktas som en helhet av två personer med både bil och båt. Tung var den! Plus att den skulle ätas dagen efter, så den hann tyvärr sjunka ihop lite till själva bröllopet.

Foto: Roberto

Trots alla motgångar mottogs tårtan väl och brudparet blev nöjda, vilket är det viktigaste. Jag fick ett meddelande efteråt av Sara: "Tack så otroligt mycket för den fantastiska tårtan, den gjorde enorm succé!!!! Det var nog fler som fotade tårtan än som fotade oss! Vi är så nöjda och glada". Sådana ord värmer så oerhört mycket att det nästan är värt alla motgångar och all tid. :) Jag önskar Sara och Alex all lycka i alla era dagar. Tack för att jag fick göra er tårta! ♡

Foto: Roberto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...