söndag 7 augusti 2011

En liten aubergine på G

Auberginen är ca 1.5 - 2 cm i diameter
Hurra! När vi kom hem från Götet upptäckte jag att en av mina tre aubergineplantor bar en liten liten frukt. Jag frösådde mina tre plantor i början av maj och bara en av dem, denna som bär frukt, har en lite större kruka (~17 cm i diameter), de andra två har mindre krukor (~12 cm i diameter). Hade vi haft mer plats på balkongen och mer jord hade de alla fått bo i större krukor.

Denna auberginesort, 'Pinstripe', ska ha ett lågt och kompakt växtsätt och ska ge små purpurfärgade frukter med vita strimmor. Plantan tycker jag är jättefin med stora fina blad, men till mitt förtret har bladen blivit ätna på under vår resa till Göteborg, så de största bladen är alldeles håliga. Idag hittade vi bovarna i dramat - två gröna larver som genast fick åka ut genom balkongfönstret.

Äggplantan 2011-07-28 och idag 2011-08-07.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...