tisdag 22 november 2011

Testund

I helgen besökte vi för första gången på ett par år vår favorit-tebutik, In the mood for tea, som säljer högklassigt te från bland annat Kina. I denna elegant kinesiskt inredda tebutik kan man hitta de finaste teerna man kan få tag på i Sverige.

Ett te hade jag redan valt ut i förväg, Tie guanyin Lili Xiang, ett elegant oolong-te med smak av syren, som vi drack när vi var på Frantzén/Lindeberg. Sedan fick vi smaka lite olika Dancong-teer och valde då ut Fenghuang Dancong Milan Xiang, även det ett oolong-te med tydlig smak av longan-frukt. Till slut fick vi rekommenderat Keemun, ett svart te, för lite mer vardagligt drickande.


Te-intresset har jag och min bror fått från min far som var en stor teälskare, jag i min tur har delat med mig av intresset till Jonas. Jag och Jonas brygger gärna te i en gaiwan (skål med lock) för att framhäva teets smaker, dofter och munkänsla. I bilden ovan ser vi en bit av en stock från Taiwan, som jag ärvt från min far, och som var en gåva från min bror. Det är en stor tebricka med avrinning där man kan skölja te, tekannor och tekoppar när man brygger te. Vi använder också en så kallad fair cup, i detta fall glaskannan, för att teet ska vara jämnt bryggt i alla koppar man häller upp teet i.

Te-verktyg i trä, det sägs att man ska undvika att låta teblad komma i kontakt med metall
Lite ljus sätter den rätta stämningen för en testund
Nätkupa från R.O.O.M
En buddha med fyra olika ansiktsuttryck - njutning, ilska, sorg och glädje
inköpt i favoritbutiken Cazami vid Mariatorget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...