söndag 13 maj 2012

Hong Kong, del 3 - shopping, del 1

Tiden i Hong Kong spenderade vi mestadels på shopping. Som sagt, från morgnar till sena kvällar. Jag skulle ändå inte vilja säga att jag kom hem med så mycket vettigt, speciellt inte kläder. Kläder var jag redan inställd på att inte kunna hitta så mycket av - speciellt inte i min storlek. Men lite vettigt blev det ändå, men mest "skräp".

Bil i verklig storlek utanför något köpcentrum i Causeway bay

Det som är skönt med Hong Kong är att de flesta butiksbiträden som låter en shoppa ifred, precis som i Sverige, de hälsar, önskar en välkommen och ber en säga till om man har några frågor. Sedan lämnar de en ifred. Oftast behöver man inte pruta, men det går, speciellt i marknader. Där råkade jag dock lägga mig på för låg nivå vid vissa ställen, för jag körde lite som i Kina, och sa väldigt låga priser för att ge utrymme för lite förhandling. Istället blev jag utskälld. Hoppsan! :)

Causeway bay


Causeway bay (銅鑼灣, Tung Lo Wan) är ett stort shoppingdistrikt som ligger på Hong Kong-ön (ett av Hong Kongs tre huvudområden , varav de andra är Kowloon och New Territories). Hit återkom vi vid flera tillfällen, minst fyra gånger. Dels på grund av att "vår" buss stannade här och dels för att vi var hos en bra optiker som Jenny kände till. Det blev två par nya glasögon för rätt bra pris mför min del, det ena paret kostade HK$2050 (Jil Sander) och det andra HK$1450 (Furla), inklusive synundersökning och slipade glas.

Times Square
Vi var även inne på Sogo, ett 13-våningars japanskt varuhus och i Times Square, en enorm shoppinggalleria. Times square, med "bara" 9 våningar, var det första "vertikala" shoppingcentret i Hong Kong och detta på grund av det höga markpriset. Här fanns dock mest västerländska märken som vi kände igen, så det var inte så jätteintressant för oss. Roligare var det att gå i shoppinggallerior med massor med småbutiker med asiatiska märken.

Någon sorts utställning utanför Times Square

Svängd rulltrappa i Times Square

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...