torsdag 9 augusti 2012

Mini-bröllopstårta

För ett par veckor sedan fick jag en förfrågan att göra en bröllopstårta för 60 personer till slutet av året. Än så länge är inget klart än, vi ska träffas och prata om det först. Jag blev i alla fall jätteglad och känner mig oerhört ärad att bli tillfrågad! Det är en stor dröm att få göra en bröllopstårta! Men samtidigt är det lite nervöst, eftersom det är en stor dag för brudparet och det är viktigt att tårtan blir så fin och god som möjligt.


Spånandet för min del började förstås med detsamma och jag kunde inte hålla mig från att göra en testtårta med lite olika designer. Både för att kunna visa det blivande brudparet och för att testa mig själv vad jag kan åstadkomma. Plus att jag jättegärna ville göra en tårta när jag ändå hade lite tid över under min semester och att jag ville ta med en tårta ut på landet för Jonas far att smaka. :) Vänta nu, behöver jag ens motivera ett tårtbak? Tror inte det va... ;)


Valet på tårtbotten och fyllning - alltid lika svårt - blev tårtbotten för våningstårta från Lomelinos tårtor, orginalreceptet innehöll kakao som jag bytte ut mot mjöl för att göra en ljus botten, päronmousse som många ur en tårtgrupp jag är med i på Facebook talat varmt om och glasskräm som är lite mer neutral och jättegod. Så det är en liten mini-våningstårta där undre våningen är 15 cm i diameter och 10 cm hög, och övre våningen bara är 9 cm i diameter och 10 hög.

Allt gick bra med tårtan, jag spacklade minitiöst noga, tills jag skulle täcka den och då kollapsade den! Fyllningen var för lös och började bulla ut sig på sidorna och jag fick aldrig till några raka sidor och skarpa kanter. Ännu en gång fick jag lära mig en läxa... Trots det lilla missödet blev tårtan rätt hyfsad ändå tycker jag. Eller?

Klassisk elegant bröllopstårta med extra stora rosor, 9 cm i diameter

Lite goofy och söt bröllopstårta?

Bröllopstårta med det kinesiska tecknet för dubbel lycka

Inte bara vitt...

4 kommentarer:

  1. Många av de problem som du beskriver känner jag igen. Att fyllningen är för lös och "bullar ut på sidorna" är ett av många exempel. Det hände mig senast i fredags. Det som dock skiljde den här fredagen mot andra tårtdagar var att jag tog det här lilla missödet som den vuxna kvinna jag faktiskt är. Jag ställde alltså inte till en scen och slängde tårtanslaget i sopbingen för att göra om och göra rätt. Istället försökte jag känna tillit till min marängsmörkräm som brukar laga det mesta. Det var nog bra tänkt för det löste sig efter att jag ställt in den spacklade tårtan i frysen en stund. Efter det kunde jag kladda på lite extra smörkräm där den värsta "bullningen" satt.

    Ett annat problem som du också beskriver i ett av dina inlägg är det här med att tårtspacklet blir för hårt om det inte används på studs. Det problemet har jag också haft ett antal gånger. Nu har jag dock vågat mig på att vispa upp marängsmörkrämen ännu en gång, vilket jag misslyckats med ett antal ggr på grund av min hetsiga personlighet. Jag har helt enkelt slängt marängsmörkrämen innan den satt sig. Men i fredags bestämde jag att vispa tills den gick ihop och till slut gjorde smörkrämen som den blev tillsagd och inte tvärtom...

    /Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina,
      Jättekul att du har hittat hit!
      Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Tårtbakning- och dekorering kan verkligen vara en frustrerande hobby! Men man lär sig mer och mer för varje tårta och utvecklas, vilket är jätteskoj.

      Att fyllningen börjar bulla ut när man väl har täckt tårtan och jobbar med att få sugarpasten slät vet jag faktsikt inte hur man kan göra för att rädda situationen. Man får väl helt enkelt ta sig tiden att verkligen försäkra sig om att smörkrämen stelnat mer nästa gång man gör tårta, och kanske till och med ställa in tårtan i frysen som du säger.

      Radera
    2. Hej igen!

      Just det med att fyllningen bullar ut efter att jag täckt tårtan med fondant har jag aldrig erfarit. Utan detta lilla tillkortakommande har bara hänt när jag varit igång med att spackla. Inte för att jag är någon expert men jag jag tror att det bästa sättet att komma ifrån det här med fyllningar som bullar ut i kanterna är dels att använda frysen som verktyg. Men också att göra fyllningar som klarar tyngden från bottnarna.

      För övrigt så tycker jag att det är viktigt och roligt att byta erfarenheter med andra tårthobbyister. Jag har själv bara varit inne på tårtdekoration sedan i slutet av April så jag är som en svamp var det gäller att suga information från olika ställen på nätet. Från början var tanken bara att jag skulle göra en lite mer avancerad födelsedagstårta till min sambo. Efter det var jag fast. Nu är jag med både tårtblogg som du kan spana in här: http://bakministeriet.blogspot.se och verktygsattiraljer som väller ut över hela köket.

      /Lina

      Radera
    3. Ja, visst är det viktigt och roligt att byta erfarenheter!
      Jag ska absolut kolla in din blogg! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...