söndag 26 augusti 2012

Purple ombre frill cake - Denkis 30-årstårta

Hela denna vecka har jag jobbat på denna tårta till en vän. Det önskades en söt tårta med blommor och fjärilar, en "fabulous" tårta för 40 personer var vad som förväntades. Lila skulle vara den dominerande färgen för att matcha jubilarens klänning på festen. Jag passade då på att göra en "frill cake" ("volangtårta") som jag så länge velat göra. För att tårtan inte skulle bli så "bröllopig" gjorde jag den "purple ombre" för att få in lite mer färg. Fyllningen var hallonmousse och vit chokladmousse.

Purple ombre frill cake

Inte förrän i söndags hade jag tid att börja förbereda den, då jag bakade tårtbotten. Jag har nu börjat få bättre och jämnare resultat på mina tårtbotten. Jag använder "lika delar"-receptet och tar hälften av bakpulvret än recepten som finns på nätet. Sedan har jag hållt på varje kväll efter jobbet till sent för att förbereda fyllning, blommor och dekorationer, spackling, täckning, dekorering...


Den blev rätt stor, 12 cm hög båda våningarna var för sig, som var 20 respektive 25 cm i diameter. Enligt beräkningar så blir det en 48-bitarstårta av medelstorlek, eller 54 små bitar. Och som vanligt - tung!! Denki fick ta en taxi istället för att åka kommunalt när hon hämtade den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...