fredag 17 oktober 2014

Bröllopstårtan

Bröllopstårtan till vårt bröllop gjorde jag naturligtvis själv och jag är superkluven till den. Å ena sidan är jag både nöjd och stolt över den, då jag tyckte att den blev fin, bland de finaste tårtorna jag gjort, och å andra sidan hatar jag den och är besviken på den, eller snarare det som hände den. Tårtan som jag hade lagt ner massor med själ och tid på att göra.



Vad hände då? Jo, dagen innan bröllopet ösregnade det, och det var då tårtan var klar och skulle levereras. De som håller på med tårtor vet att fukt är tårtornas fiende. Vi lyckades leverera tårtan till restaurangen hel och fin, men då det regnade skyddade jag den med plast, och vi vet inte om eller när personalen lyckades ta bort plasten när tårtan ställdes in i restaurangens kyl eller hur fuktigt det var i kylen.

Så när vi då var där dagen efter under bröllopsmiddagen och det var dags för vår fotograf att fota oss med den, så gick vi in till ett rum bredvid och fick syn på tårtan. Sockerblommorna och -bladen på tårtan hade smält!!! Ja, det såg ut som att blommorna och bladen hade vissnat. Mycket naturtroget till och med. Vad göra då?? Inte ville vi fotograferas med den tårtan i alla fall. Snabbt förklarade vi situationen för våra toastmasters och bad dem att visa upp en bild på tårtan innan den smälte ihop när det var dags för tårta under bröllopet. Tårtan gick ju att äta i alla fall. Men annars så var det en katastrof för mig som gjort den. Jag skäms så oerhört över den också. Tur att det aldrig någonsin har hänt mig tidigare eller sedan dess och vi håller tummarna att det förblir så.

Tårtan på restaurangen vid servering. Katastrof. :(



Dock lät jag inte händelsen förstöra min upplevelse med bröllopet, utan det här har jag nästan kunnat hantera frånkopplat bröllopet. Våra vänner har varit så snälla och stöttande "det var tur att du fick tårtan på bild", "den skulle ändå ätas upp". :) Det var inte förrän två dagar efteråt då jag hann reflektera mer över saken och som jag bröt ihop lite, varefter jag var tvungen var jag att hoppa upp på hästen igen för mina kommande två tårt-åtaganden. Jag måste medge att jag tappade suget för min hobby lite. Men nu när jag har gjort två tårtor efter det, så är det ändå fortfarande lite kul och tillfredsställande, speciellt om man lyckas göra en fin tårta.


Men om vi ska återgå till bröllopstårtan, så var det ljusa tårtbotten med mangomousse och vit chokladmousse. Det var första gången jag gjorde mangomousse. Mangon till moussen var pakistansk mango, en riktig delikatess och är enligt mig och många andra den godaste mangon. Tyvärr var mangon inte jättemogen, vilket gjorde att smaken inte kom fram tillräckligt. Det är även så att när man gör mousse så måste man ju "späda ut" mangon med bland annat vispgrädde. Dock så kunde man ändå känna mangosmaken och den vita chokladmoussen passade bra till.

Spetsformarna till tårtan köpte jag via etsy, och blommorna och bladen är gjorda på floristtråd.

Obligatoriska tårtuppskärningen.


2 kommentarer:

  1. Åh vad jag förstår din ångest! Den var verkligen jättefin innan fukten! Samma sak hände mig, även det med en bröllopstårta. Dock hade jag mer tur, de hade inte smält lika mycket och det bestod bara av löv som ändå låg ganska tätt mot tårtan, så det syntes inte lika mycket. Det var en väldigt regnig dag, så jag skyller på det. Om du kommer på något sätt att förhindra detta i framtiden så hojta till! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för att du delade med dig! :) Skönt att det inte bara är jag som råkar ut för sådant här.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...