måndag 5 december 2011

Födelsedag

I söndags fyllde jag 30. Jämnt och fint. Nu är jag officiellt "tant" enligt vissa. Själv förstår jag inte hur tiden kan gå så fort. Mycket har väl hänt hittills, men jag känner inte att jag har hunnit med så fruktansvärt mycket ändå. Hur som helst så skulle det firas. Eller, egentligen ville jag inte riktigt stå i centrum och bli firad, men det var en bra ursäkt att bjuda hem en massa kompisar och ha kul tillsammans, och att få bjuda dem på en massa gott att äta. Jag tyckte som vanligt att själva planeringen var jätteskoj.

Förberedelserna upptog hela veckan för att slippa göra så mycket i lördags, då festen skulle äga rum. Så hela veckan har jag och Jonas handlat både mat och dryck och kånkat upp allt till lägenheten och vi har bakat och vi har förberett mat. Likväl blev det stressigt som attan på lördagen, trots att jag fick hjälp av Jenny hela dagen, min mamma som stekte räkor och vårrullar hela kvällen, och andra snälla vänner. Maten var inte riktigt klar när gästerna kom och vi hann inte röja i köket.

Snittar och minipizzor Foto: JFL
Vi bjöd på buffé, någon sorts blandning av en kinesisk och en italiensk sådan. Det var jättesvårt att veta hur mycket vi skulle laga av all mat, och hur många olika sorters rätter vi skulle ha. Det är ju inte varje dag man lagar mat till 23 personer. I sista stund bestämde jag mig för att ha med revbensspjäll, men den hann vi inte ens med att ugnsgrilla, samtidigt som det verkade överflödigt med en till rätt när väl alla hade tagit mat.

Key lime pie Foto: JFL
  Det vi bjöd på var:
  • Crostini och rostad surdegsbröd med olika röror: Tapenade, Deliröra och Kronärtsskocksröra
  • Voulaventer med svamp-och whiskyröra
  • Mjuk pepparkaka med gorgonzolakräm
  • Laxrullar med wasabikräm
  • Bang Bang shrimps med hemlagad majonnäs och sweet chillisås
  • Wokade färska grönsaker (broccoli, sparris, haricot verts och sockerärtor)
  • Mammas vårrullar med köttfärs-och räkfyllning
  • Trekantiga "vårrullar" (köpta)
  • Mammas glasnudlar med krabba
  • Minipizzor med tomatsås, mozzarella, färska champinjoner, italiensk salami, lufttorkad skinka och ruccola
  • Sallad med ruccola, babyspenat, päron och granatäpple
  • Favoritostarna från Gamla Amsterdam (Munster Brigand "munkost", Reypenaer och Rosmarin chèvre)
  • Salamikorv från Hötorgshallarna
  • Olika oliver från Hötorgshallarna
  • Lyxig chokladtårta med chokladfudgefrosting
  • Citronmuffins (som skulle ha blivit cupcakes, men jag hann inte göra frosting)
  • Små key lime pie
  • Mjölk-och glutenfri Chokladtårta à la Varennes
Drycker som det bjöds på var till fördrink en bål med mousserande vin Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne Brut (nr 7685) med passionsfruktsoda och Sprite, rödvin - Mauro, öl och alkoholfritt mousserande: Schloss Boosenburg, alkoholfri cider: Stowford och alkoholfri öl från Carlsberg, plus läsk.
 
Sedan var det meningen att även bjuda på revbensspjällen som jag nämnde ovan, macarons (men de blev misslyckade och sprack, även efter ett andra försök!!) och chips.

Resultatet av kvällen verkade vara nöjda gäster. Det var första gången vi hade så många gäster på besök på en gång. Mycket mycket skoj var det!

Edit 2011-12-27: Byter ut bilderna till bättre sådana som en kompis tagit, jag hann själv inte ta några bra bilder på maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...