onsdag 14 december 2011

Tårtprojekt

Sedan i lördags har jag jobbat med ett tårtprojekt. Jag fick nämligen en förfrågan för nio dagar sedan om att göra en doptårta till en gammal kurskamrats minsting. Sedan dess har det varit en massa inspirationssökande och klurande på en passande tårta. Min första tårtbeställning!! Vilken ära va? :D

Nybörjare som jag är så har jag överskridit budgeten, tagit underbetalt, överdimensionerat tårtan, lagt sjukt mycket tid på den, behövt göra om flera moment, åkt två vändor till tårtdekoreringsbutiken och jag har fortfarande ingen aning om hur slutresultatet kommer att bli. Men jag lär mig, och meningen är inte att jag ska tjäna pengar på det utan det är bara en hobby!

Det ska bli en tvåvåningstårta för 36 personer och tidsförloppet har varit enligt följande:
  1. I lördags bakade jag tårtbotten och fryste dem. En 20 cm-tårta och två 30 cm-tårtor, varav den ena av 30 cm-tårtorna var ett omförsök, så bara den ena av dem skall i slutändan användas.
  2. I helgen och i måndags gjorde jag dekorationerna
  3. Idag, onsdag, har gjort moment 1 i vit-chokladmousse, förhoppningsvis orkar jag göra lite mer på dekorationerna
  4. Imorgon, torsdag, skall jag göra hallonmousse, vispa upp den vita chokladmoussen och montera tårtan
  5. På fredag skall jag göra smörkräm, spackla, täcka och dekorera tårtan
  6. Lördag, sista touchen på tårtan, fotografera tårtan och så kommer de och hämtar den.
Helst ska jag försöka spackla tårtan imorgon, så att den hinner stelna till lite innan jag täcker den på fredag. Det hjälper inte riktigt att julafton är nästa vecka, så att man måste tänka på det också. Det är bara att hålla tummarna, för jag kommer naturligtvis göra mitt yttersta för att det blir en så fin och god tårta som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...