onsdag 7 december 2011

Födelsedagstårtan


Såhär blev då födelsedagstårtan till min 30-årsfest. Innandömet var precis som "övningstårtan" för två veckor sedan, alltså en lyxig chokladtårta med chokladfudge-frosting, klädd och dekorerad med sugarpaste och med samma pion som i den förra tårtan. Jag klädde tårtan samma dag som festen och vilket var under stor tidspress, så tårtan blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, och den lilla delen blev för ojämn. Även färgen, den lila, blev för stark. Nåja.... bättre omständigheter nästa gång, då jag förhoppningsvis lärt mig av mina misstag. En lärdom är att använda frostingen samma dag som man gör den då den fortfarande är mjuk och fin.

Jag gjorde undervåningen i 25 cm-formen från Wilton och övervåningen i 20 cm-formen. Fast övervåningen skar jag bort ca 1 cm längs omkretsen för att få större skillnad i storleken mellan dem, det är kanske därför den blev så ojämn, plus att jag hade för bråttom med frostingen. Undervåningen räckte till alla på festen, 23 personer, och det var ju tur det. Jag skar rätt små bitar eftersom tårtan är rätt kompakt och mastig, så man behöver inte så stora bitar för att bli nöjd.

Övervåningen serverades på min födelsedagsfika på söndagen då jag fyllde år, och då mammorna och Jonas syrra kom på besök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...