måndag 19 september 2011

Första tårtan

Jag har under de senaste veckorna varit helt besatt av tårtor - att titta på fina tårtor på nätet, att köpa tårtböcker för inspiration, att titta på tårtinstruktioner på youtube och att köpa tårtverktyg. Jag är egentligen inte så intresserad av att äta tårtorna, utan det är dekorationerna som har varit mitt huvudintresse.

Nu äntligen har jag gjort min första tårta! Nästa helg ska jag nämligen gå på en tårtkurs, så jag tänkte att jag skulle göra en tårta för att kunna se hur jag skulle klara mig genom att bara vara självlärd.

Själva täckningen av tårtan trodde jag skulle bli det mest utmanande, att få tårtan slät och fin och visst var det lite knepigt. I själva verket blev det att jag tyckte att dekorationerna var svårare att göra, att få en bra finish på dem, få bra kanter och att jobba tillräckligt snabbt för att de inte ska torka och spricka och att inte göra några oönskade märken på dem (till exempel nagelmärken). Dessutom gjorde jag dem i två omgångar och det var svårt att få till samma nyans på dem. De är gjorda på frihand. Resultatet ser vi nedan.

Täckt och odekorerad.

Tårtan är innehåller köpta tårtbotten (jag vet, fusk) ;) rårörda hallon med marsanpulver och tobleronemousse (som krävdes ett omförsök), den är spacklad med smörkräm och täckt och dekorerad med sugarpaste. Överlag är jag rätt nöjd för att vara den första tårtan, den kunde ha varit lite högre, sugarpasten tunnare och dekorationerna "jämnare". Lyckligtvis gav också våra två gäster tårtan godkänt, så det känns bra. :)

Cake with ruffles







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...