fredag 30 september 2011

Tårtdekoreringskonsult

Idag slutade en annan konsult från min grupp ute hos kund och då fick jag chansen att klä och dekorera hennes två avslutningstårtor som hon hade bakat, en till vår grupp och en till gruppen som hon jobbade med innan vår grupp. Perfekt, jag fick göra det roliga jobbet!


Vi fick göra det bästa av situationen när hon hade med sig de bakade tårtorna till jobbet och vi under stress finspacklade dem med smörkräm, klädde dem, la på dekorationerna jag hade förberett och kompletterade med lite mer dekoration. Kylen i matsalen där vi fixade tårtorna luktade inte mumma, så vi vågade inte ställa in tårtorna där för finspacklet att stelna, därav de ojämna tårtorna.


Tårtan, till vår grupp åtminstone, blev väldigt uppskattad, det var jättekul när alla i vår grupp blev imponerade - alla tog fram sina mobiler och fotade tårtan och hade en massa frågor om hur jag hade gjort blommorna. Riktigt, riktigt kul!


Folk blev också imponerade när vi skar upp tårtan och bottnarna var åt andra ledden än vad man är van vid. Tårtan är en Dobos torte, en ungersk tårta, gjord på vanligtvis fem lager sockerkaka och chokladsmörkräm. Denna är rullad som en liggande rulltårtsbit, därav de lodräta bottnarna. Synd att vi inte hade bättre knivar för att få finare snittytor.

 
Tårtan till den andra gruppen hade likadant innehåll, men dekorerad med en stor rosett, som tyvärr blev fraktskadad, så den blev inte som jag hade tänkt mig.

Behind the scenes
Det tog mig två kvällar att förbereda dekorationerna. Första kvällen gjorde jag öglorna till rosetten och några av blommorna, den andra kvällen satt jag till halv ett på natten (J var på jobbresa till Karlskoga och kom hem kl 02:30) och monterade ihop rosetten som bara kollapsade hela tiden samt gjorde fler blommor. 


Det blev 19 öglor, varav ca 16 användes, några av de som användes pajade över natten på grund av tyngden och frakten, så de byttes ut mot extraöglorna. Blomman som hamnade på toppen av rosetten var en nödlösning då öglan där gick sönder. 

Till blomtårtan gjorde jag runt 40 medelstora blommor, ett gäng småblommor och 8 större blommor, de flesta hamnade på tårtan, resten pajade. Ömtåliga grejer det här... Blommorna borstades på med blått och pärlemoglans och försågs med pärlor.


Locket på tårtan består av 50/50 vit "finmarsipan" och blekrosa sugarpaste, vilket gick bra. Hade hört innan att marsipanen gör att det inte blir lika sött som endast sugarpaste är, samtidigt som blandningen behåller en bra elasticitet och smidighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...