söndag 28 augusti 2011

Kyckling- och pistagekorma


Jag har länge velat ge mig på att lära mig laga en riktigt mustig och god indisk maträtt med massor av goda smaker, men har alltid blivit avskräckt när jag sett de långa ingredienslistorna med bland annat massor med kryddor.

Idag vågade jag mig att ge mig på detta recept på kyckling- och pistagekorma. Korma är en typ av mild curry med yoghurt, grädde och malda nötter. Så det var bara att bege sig ut och inhandla en massa kryddor. Det var inga "ovanliga" kryddor, utan allt fanns på Ica Kvantum. Receptet fick jag från Poh's kitchen, som är ett matlagningsprogram från Australien med en kinesisk-malaysisk programledare.

Det var riktigt kul att laga till den här rätten från scratch, med massor av smaker och dofter och nästan sjuka mängder av puréad lök. Det tog 1.5 timmar, och resultatet blev vi rätt nöjda med, vi var lite ovana med alla nya smakkombinationer till en början men vi gillade bara rätten mer och mer.

Nu när vi har köpt en massa nya kryddor kanske vi ska våga ge oss på fler indiska rätter i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...