söndag 14 augusti 2011

Spritsinlärning

Bland mina nya baksaker så finns det ett tyllset (set med spritsmunstycken), och det köpte jag för att kunna lära mig göra rosor av frosting (glasyr på svenska), och inte rosor som är som är en enda virvel bara, utan lite mer verklighetstrogna med enskilda blomblad. Sådana rosor kan man göra för att dekorera till exempel tårtor och cupcakes.

Så här är mitt första försök, endast för att öva teknik och att testa på bara. Jag fuskade och köpte små muffins med citronsmak, och vispade ihop en glasskräm (marsansås + vispgrädde) som jag färgade rosa. Glasskräm ska för övrigt vara en god fyllning i tårtor, så det ska jag lägga på minnet.


Som vi ser så blev det inte så lyckat, jag misslyckades med starten av rosen, d v s mitten på rosen, man skall göra en kon av frosting först, och sedan göra blomblad runt omkring, och bladen kollapsade och blev rinnig för att jag inte hade lyckats vispa glasskrämen stabil nog. Jag gjorde ett försök först (bilden ovan) och hade lyckats göra hål i spritspåsen, så jag la över krämen till en annan spritspåse. Någonstans där kan jag ha förstört fluffigheten och stabiliteten på krämen. Sedan var min tyll alldeles för liten, jag hade velat ha en större, men har inte lyckats få tag på en innan helgen.


Cupcakes med topping av tveksamt resultat.

Hur som helst tyckte jag det var roligt, och jag lyckades få till blomliknande topping på mina cupcakes i alla fall (eller hur?). Nästa gång ska jag bemöda mig att baka riktiga cupcakes med frosting och köpa en större tyll. Vad kul det ska bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...