söndag 3 juli 2011

Fondue och Vimplar

Veckan innan midsommar fyllde J jämnt och då bjöd vi hem våra mammor och J:s syrra på asiatisk fondue, hot pot eller shabu shabu (det var nog en mix av de olika sorterna). Som buljong hade vi vatten med kombu, en slags torkad alg och en liten påse torkad misosoppa. Som dipsås valde vi att ha tre olika - en sesamdip, en sojasås med citrussmak (min favorit) och en som man kunde blanda själv av soja, lime och rått ägg. Såsen man kunde blanda själv saknade koriander som jag inte kunde få tag på vid tillfället, annars hade det blivit ännu godare.

Mizkan Sesame Goma Shabu Sauce och AJIPON® Citrus Seasoned Soy Sauce (Ponzu) inköpta på Japan shop på Tegnérgatan 15. Bilder från amazon.com

Själva "maten" som man skulle doppa i buljongen var tunt skivad entrecôte, jätteräkor, tofu, tofuskinn, isbergssallad, glasnudlar, enoki-svamp och wonton - degknyten med fläskfärs och räkor i som min mor gjort. Det som jag tyckte saknades var en grönsak som kallas Tong ho choy på kantonesiska, Tong hao cai på mandarin (茼蒿菜), eller chrysanthemum greens, men det kunde jag inte få tag i någon av de asiatiska affärerna runt city när jag skulle handla den dagen.

Grytan är en vanlig gryta som fungerar på induktionshäll och som är ca 24 cm i diameter och ca 10 cm hög för att alla runt bordet ska kunna se och nå maten i grytan. Grytan i sin tur står på en induktionsplatta.


Sedan är det bara att doppa sin mat i grytan, köttet till exempel håller man i med sina pinnar och doppar i några sekunder eftersom det är så tunt. Vi hade även små håvar att ta upp maten med. Vissa saker slänger man i en liten stund och fiskar upp när det är klart. Jag tycker det är ett jätteroligt sätt att äta, väldigt socialt, eller osocialt om man vill se det på det viset, eftersom alla är så upptagna med att hålla reda på sin mat. J:s syrra som inte hade ätit såhär tidigare tyckte det var jättespännande och gott, och alla blev proppmätta!


Vimplarna över bordet pysslade jag ihop lite snabbt någon timme innan gästerna kom, för att skapa lite feststämning. Jag använde scrappingpapper med mönster eller färg på båda sidorna. Först delade jag ett scrappingpapper i två delar, mätte ut och satte punkter med 10 cm mellanrum på ena kanten och samma sak på andra kanten fast förskjutet som på bilden nedan. Sedan skar jag mellan punkterna och fick ut 5 vimplar per pappershalva. Därefter tejpade jag fast vimplarna på ett snöre och spände upp snöret i köket.

Tyvärr så var det ett par vimplar som krullade sig en aning efter ångan från fonduen, men oftast lagar man kanske inte mat vid bordet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...