onsdag 13 juli 2011

Macarons, del 1 - Chocolate and salted butter caramel macarons

Jag har aldrig riktigt förstått mig på macarons, dessa franska små biskviaktiga bakverk som man kan se lite överallt - förutom att de kan se alldeles förtjusande ut. Jag kunde inte motstå att göra ett försök, inte minst för utmaningens skull. Jag hade tidigare testat att göra macarons, men de blev inte så lyckade. Så jag surfade runt och letade lite recept och kollade på lite olika tips och råd, bland annat på Mia Öhrns macaronskola.

Till sist fastnade jag för Bake my days varianter och Call me cupcakes grundrecept på macarons. Bake my day har helt fantastiskt fantasifulla och fina utsmyckningar på sina bakelser och Call me cupcakes gör sådana vackra bakelser!

Först ut blev Chocolate and salted butter caramel macarons enligt Bake my days recept. De var lite trixiga att få till, speciellt att spritsa ut dem lika stora och runda. Jag gjorde också lite för tjock smet eftersom jag inte vågade blanda marängsmeten med övriga ingredienser tillräckligt länge, så vissa fick små toppar som jag tog med lite vatten på fingret och duttade ner som jag hade sett i på någon Youtube-video, men då blev de bubbliga där. Jag blev dock rätt nöjd med de få som lyckades, och karamellen blev grymt god! Macaronerna bara försvann i munnen...





 Foto: Lyna - Happy-pie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...