torsdag 7 juli 2011

Vad skulle du ta med dig ifall det skulle börja brinna?

The Burning house är en sida där man har låtit folk ladda upp bilder på vad de skulle ta med sig ifall det börjar brinna. Det handlar, som de skriver, om att prioritera och välja ut ens mest värdefulla ägodelar och oftast är de inte helt praktiska att ta med sig i en nödsituation som man kan se i vissa bilder. Bilderna är å andra sidan väldigt fina och speglar ägarnas personligheter och bakgrunder.



 


Mitt "facit" kan vi se här nedan, för det var det här som jag tog med mig när det brann i lägenheten under oss mitt i natten för cirka tre månader sedan. Lågorna slog mot vårt sovrumsfönster och vi hade bara minuter på oss att samla ihop våra saker i ren panik innan brandkåren kom.



Till synes opersonligt och tråkigt, men bilden speglar kanske ändå min personlighet. Plånboken och nycklarna hade jag redan i mina jeans, mina mobiltelefoner - privata och jobbmobilen - låg på mitt sängbord, och laddarna tog jag med mig efter några sekunders tänkande av praktiska skäl. Vad mer behöver man i sitt liv om man nu skulle klara sig? Det materiella och praktiska kan man alltid köpa nytt.

När vi stod och väntade på att brandbilarna skulle komma och hämta oss genom fönstret hade vi ändå några minuter över för att fundera på vad vi skulle kunna ta med oss ytterligare. Mina tankar letade sig igenom lägenheten: fotoalbum, kvitton (av försäkringsskäl) och pärmar med papper från myndigheter och banker, externa hårddiskar med foton, mitt smink och vårt soffbord (ha ha!)...

Ja... allt, eller något av det i alla fall, kunde vi i teorin ha tagit med oss, men i den stunden var alla de sakerna utspridda. Vi hade inte riktigt koll på var allt var och man visste inte om man skulle ha tid att springa igenom lägenheten för att ta med sig allt. Så det blev som en åsna mellan två höbalar - jag struntade i att ta med mig något utöver det som syns i bilden, inte ens min handväska. Jag kände att det allra, allra viktigaste var ändå att jag och J skulle klara oss. Eller så tänkte jag att vi och lägenheten skulle klara sig, och det gjorde den som tur var. Vad säger man, hoppet är det sista som lämnar en?

Om det skulle ske en nästa gång, så vill jag vara mer förberedd! Vad skulle du vilja ta med dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...