onsdag 27 juli 2011

Gurka

Gurka, Fanfare F1 Hybrid
När vi kom hem från landet igår såg jag något riktigt roligt som hade hänt på vår balkong. På en av gurkplantorna har det växt en 15 cm lång gurka! Jag har bara sett upp till 3-4 cm stora gurkor på den plantan tidigare, så det här var jätteskoj!!

Jag sådde gurkan i början av maj och det är första gången jag lyckas odla gurka. Det är helt fantastiskt vad stora bladen blir och de långa "tentaklerna" som den skjuter ut för att kunna klänga med, de tar tag i allt, stackars aubergineplantan som står bredvid!

Nyuppbunden planta som ser lite trött ut när den inte har hunnit vända bladen rätt än.

Jag såg ett program där de var i ett växthus med gurkor häromdagen (vet inte vad det var för program), och då hade de bundit upp gurkorna i snören så att de inte klängde på marken, så idag knöt jag ett snöre om stänglarna. Helt otroligt vad de har växt, man inser inte det när de klänger runt i en hög där bara. Jag inser nu att jag knutit fel, så imorgon måste jag göra om det. Man ska tydligen knyta längst ner vid stammen och sedan låta snöret snurra i en spiral runt stammen för att kunna hålla stammen uppe när gurkorna växer sig stora och tunga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...