torsdag 21 juli 2011

Macarons med smultron-vit choklad och lime-vit choklad

I söndags åkte jag och min gode barndomsvän till Gustavsberg och tittade i lite olika porslinsoutlets, därefter åkte vi hem till mig och gjorde macarons. Vi hade inte så mycket tid på oss att baka utan bara ett par timmar eftersom jag och J skulle iväg på kvällen och fira honom igen hos hans mor, så vi skar in på väntetiden för macaronerna. Tyvärr var det ingen bra idé utan många av macaronsen hann inte torka ordentligt och bilda en torr hinna på skalet innan gräddning så de sprack! Även fast de kändes torra på ytan, var de inte tillräckligt torra. Så nu har vi lärt oss det den hårda vägen, och samma sak borde gälla när det är fuktigt i luften också.

Vi gjorde rosa macarons med två olika fyllningar - Lime och vit choklad och Smultron och vit choklad. Lime-fyllningen var såklart ett säkert kort. Smultron hade jag inte gjort tidigare, så jag körde lite på känn, så de blev inte helt lyckade. Den vita chokladen hade så mycket smak att jag hällde i mer och mer smultronessence, vilket resulterade i för mycket smultronessence och någon konstig stark bismak samtidigt som själva smultronsmaken var ganska svag. Nästa gång kanske jag ska testa med att ha smultronessence i smörkräm istället.

Smultronmacaron (rosa fyllning) och Limemacaron

Äntligen rosa macarons!


Häromdagen hittade jag mandelmjöl som var riktigt riktigt finmald så att det var som puder i en indisk livsmedelsaffär, Indian food center på Kungsholmsgatan 15. Hittills har jag köpt ett inte lika finmalt mandelmjöl på Ica Kvantum i Liljeholmen. Men nu kommer det att gå mycket snabbare att sikta mandelmjölet!

Jag är fortfarande lite skeptisk till de här fina bakelserna eftersom de är så himla söta i smaken, men de är fortfarande väldigt roliga att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...