torsdag 28 juli 2011

Potatisodling

2011-05-08 satte jag två potatisar (av sorten Casablanca) som jag köpt på Zetas trädgård i den första behållaren. En eller ett par veckor senare satte jag två potatisar till i en annan behållare. Jag skojar inte när jag säger att den tills idag hade tagit över balkongen! Helt vild! Den fick nog inte så mycket ljus, så då växte blasten tills den inte orkade hålla sig uppe mer och la sig och så fortsatte den växa uppåt från det.

Två behållare där jag har satt två potatisar i varje.

Vår balkong är ca 2.40 x 1.15 m, (~2.8 m2) alltså inte så jättestor, och potatisblasten upptog 1.30 x 0.80m (ca 1 m2), alltså mer än en tredjedel av balkongen. Med blasten utsträckt, var den 1.40m hög! Helt galet!

Potatis som har tagit över balkongen.

Blasten uppsträckt och hängd över balkongräcket.

Lite roligt att jag för en månad sedan drygt, tyckte att den hade blivit jättestor! Inte visste jag vad som skulle komma...
Potatis 2011-06-11

Idag skulle jag kolla om det fanns några tillräckligt stora potatisar att skörda men det var helt ohanterbart så jag var bara tvungen att göra något åt att potatisblasten växt som den gjort. Jag klippte ner nästan allt, höjde upp behållarna med hjälp av uppochnervänd plastkruka och hink och flyttade lite på behållarna så att de förhoppningsvis får lite mer sol på sig. Hoppas de klarar sig! Hur det gick med att skörda potatis kommer i nästa inlägg.

Större delen av all blast bortklippt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...