torsdag 28 juli 2011

Potatisskörd

Den första funna potatisen i jorden. Överlycklig!
Idag, 78 dagar efter att jag satt de första två potatisarna tittade jag i jorden för att se om jag kunde ta upp nåt. På fyra satta potatisar kunde jag ta fem ynkliga små potatisar. Lite besviken blev jag förstås, eftersom vi hade tänkt äta det till middag. Lite väl optimistiskt kanske, men med tanke på att det enligt beskrivningen till den här sorten av potatis (Casablanca) tar det 62 dagar innan man kan skörda något ätbart resultat. Vi misstänker att all blast har tagit all energi för växa, så att ingen energi finns kvar för själva potatisarna att växa. Jag såg att det var flera potatisar på G i alla fall. Hoppas jag inte har stört potatisen för mycket nu och att den fortsätter att växa.

En handfull med nyskördade potatisar direkt från jorden. 
Kokta potatisar med dill.
Två personer som delar på 5 ynkliga potatisar med dill och smör som förrätt.
En närbild på dem gör att de ser normalstora ut i alla fall...
Och smaken? Gott, men skalet var beskt. Helt klart en rolig upplevelse och värt all vattnande och all plats potatisodlingen tagit av balkongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...