onsdag 13 juli 2011

Maryland Cookie Macarons med Chunky jornötssmör

Igår var vi och hälsade på en vän i Västerås som precis både har köpt hus med en lummig trädgård och fått en son som nu är två månader gammal. Så då bakade jag macarons under dagen och tog med mig. Den här gången blev det macaroner där jag ersatt all mandelmjöl med Maryland Double Choc Chip Cookies som jag mixade. Idén fick jag från Bake My Day, men jag måste ha missat något då mina inte alls blev så oemotståndligt chokladmörka som hans blev. Jag kanske skulle ha haft i både kakao och brun hushållsfärg?

Jag skulle också ha minskat lite på sockermängden, eftersom de mixade kakorna redan var söta, men då vet jag inte hur det påverkar övriga egenskaper, om det är viktigt med förhållandet florsocker - ägg. Som tur var är jordnötssmöret lite salt, så det balanserade sötman en aning. Trots det blev resultatet lyckat, den här gången fick jag till konsistensen på smeten, så det blev inga toppar utan de jämnade ut sig. Däremot blev det små bubblor så att det bildades små kratrar på vissa och det är fortfarande knepigt att få till så att de blir lika stora.

Oturligt nog kunde inte min vän äta macaronerna eftersom sonen är mjölkproteinallergiker och hon ammar, så det var väldigt synd att jag just den här gången experimenterade med att ha mixade kakor istället för mandelmjöl.

 Foto: Lyna - Happy-pie

Det blev inte en så lång fotosession, utan jag nöjde mig med en setup på macaronerna. Jag hann ta två bilder innan de rasade samman. Pjuh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...