söndag 3 juli 2011

Restaurang Hälsingborg


I december förra året införskaffade vi boken Eat Sweden, som man kan ta med sig till 12 utvalda toppkrogar och få en varmrätt, eller motsvarande rabatt, på köpet om man betalar för en varmrätt. Utmärkt sätt att prova på lite olika restauranger och planen var att vi skulle gå på en restaurang i månaden, då den gäller i ett år. Inte förrän i fredags besökte jag och J vår första restaurang från boken. Det var inte mer än tur som vi valde att gå på Restaurang Hälsingborg, då de stänger för gott den 15 juli för en nyöppning i höst.

På Hälsingborg har de tre trerättersmenyer med tre teman - hav, skog och gård - på menyn. Jag o J kunde inte bestämma oss för någon av menyerna, allt såg så gott ut, utan vi valde specialmenyn med sex rätter "Från Hav till Skog". Det var riktigt gott!

Svamp med Lingon & Lakritsrot
 

Havskräfta med Lavendel, gurka och lök

Lax och pilgrimsmussla med Fänkål, purjolök, rotselleri och körvel


Vildsvin med anklever och murkelsås

Mjölkchokladglass med kaksmulor och rabarber
... vi fick även Ostar från Svenska gårdar med tillbehör, men det glömde jag i min iver att fota. Vi blev riktigt mätta, men även väldigt belåtna.

De fick pluspoäng för den fina servisen de serverade svampen, havskräftan och glassen på. Jag frågade servitrisen om servisen och hon var så gullig och hjälpsam som tog reda på vad den hette och var de fått tag på den. Det visade sig att de hade köpt in servisen som heter Tognana Graffiti från Italien via någon leverantör för restauranger.



Tallriksbilder från http://www.johnartis.co.uk/

Jag gillar vitt porslin, som jag tycker framhäver maten bäst. Den här servisen tycker jag är något extra med den matta reliefen på tallrikskanterna och jag gillar kontrasten mellan den matta kanten och den blanka delen i mitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...